Önskelista till Tomten 2019

Varje år skriver jag en önskelista till Tomten, så även det här året.

Mason Pearson Pocket

Ljus

Pyjamas

Vattenkokare

Man är aldrig för stor för att skriva till Tomten och det är självklart inte bara barn som ska få julklappar.

// Fru Groda – som längtar till julafton

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Juletider

Nu är det så otroligt fint i allas fönster när julstjärnor och stakar lyser så vackert. Igår åkte vi förbi ett hus som såg ut som taget ur en Disneyfilm med en massa lampor och dekorationer.

Igår var jag till Skärholmen och letade efter julklappar men hittade egentligen inte så mycket. Hittade mest saker till mig själv, ha ha ha.

Vad har ni hittat för julklappar?

I Have a dream

Som ni alla vet så är jag en livsnjutare och nu tar jag ett större kliv mot mina drömmar 💃✈️☕️☀️

Jag har fått chansen att vara en av dem första i Sverige med ett nytt Network Marketing företag som fått stor framgång i många EU länder redan. 😁

Tråkiga november

Ja då var den här trista årstiden här igen, hösten.

Den kommer varje år och är otroligt vacker när löven skiftar färg, solen skiner och det är vindstilla.

Den fantastiska tiden är här ungefär två veckor, sen kommer regnet och rusket som ett brev på posten.

Man fryser ända in i märgen och det krävs nästan ett regnställ och gummistövlar för att hålla sig torr om man går ut. Om det bara kunde regna litegrann men nej då, det öser ner och blåser storm på det.

Nu när vintertiden börjat så är det mörkt när jag åker till jobbet och lika mörkt när jag är på väg hem. Inte undra på att så många skandinaver drabbas av höstdepressioner.

Hur gör ni för att vakna pigga på morgonen och hålla humöret uppe hela dagen?

Total bloggtorka

Nu har jag snart varit hemma från semestern i två månader och haft total bloggtorka. Veckorna har rullat på med livet i allmänhet, som jobb, sjukdagar, umgås med vänner, brevskrivning och annat smått och gott.

Jag ska försöka ta igen slutet av resan framöver…. vi åkte faktiskt till ett till ställe som jag inte varit på.

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Vardag igen

Efter att ha kommit hem till Kata igen, efter vår 3 veckor långa semester i Singapore, Chiang Mai, Chiang Rai, Jomtien och Kuala Lumpur så har vi bara tagit det lugnt. Även om jag gillar att vara på resande fot så är det skönt att varva ner här på stranden och träffa lite vänner.

Till lunch blir det oftast thaimat men på kvällarna är det väldigt gott att bryta av med någon annan mat. På greken här i Kata är maten suverän och ägaren är en frisk fläkt med mycket spring i benen.

Frukostarna blir inte alls som på hotellen utan det slutar oftast med en kopp kaffe och en smörgås. Utsikten är inte heller alltför upphetsande men vi har koll på bilen och vad grannarna gör, ha ha.

Det blir oftast stranden på förmiddagarna och sen en tur till Karon för kaffe på eftermiddagen eller bara åka hem och ta det lugnt. Kanske en massage eller slappa vidare på stranden.

Mannens bästa kompis, Maprang, har åkt tillbaka till sin familj ett tag och kommer nog inte tillbaka innan vi åker hem. Så himla tråkigt för hon är kanontrevlig.

En supertrevlig svenskt diner här i Kata som spelar 50-tals musik och serverar god mat. Ibland har dom dansbandskvällar och innan vi for till Singapore hade dom trubadurer här.

Cykeln använder jag varje dag och det är nig det bästa köpet jag gjort här nere. Hyrbilen för den här gången är en silvrig Toyota Vios och används inte lika flitigt som cykeln dock.

Coffee Talk i Karon är ett supermysigt ställe med gott kaffe, te, svalkande drycker, glass, bakverk och även lättare mat.

Sen är det ju så här med att inte bo på hotell. Man måste städa själv om man inte har städerska förstås. Det är så litet så det funkar ganska så bra ändå men så tråkigt. Nästa gång kanske jag säger till husets städerska att även städa hos oss.

Sista kvällen

Den sista kvällen i Kuala Lumpur så åt vi middag på hotellets restaurang, Horizon på den 58:e våningen. Vi satt ute på deras terass och det var lite lagom varmt och fläktade härligt.

Maten var helt fantastisk och utsikten ska vi inte ens tala om, helt magisk. Våran servitör sa att det inte är väldigt ofta som man ser solnedgången eftersom det ofta är molnigt. Så vi hade visst tur ❤️

När vi kom stod kökschefen och välkomnade oss, servitörerna var pratglada och när vi var färdiga och bad om notan så kom vår kock ut och frågade så att allt var bra. Så borde det verkligen vara på alla restauranger för det höjer betyget avsevärt.

Drinken efter maten tog vi uppe på Vertigo, deras Sky Bar.

Det här är absolut ett hotell att komma tillbaka till, älskar det.

Sightseeing i Kuala Lumpur

Kuala Lumpur var en väldigt fin och ren stad men lite svårt att hitta i som promenerande. Jag kan tänka mig att det krävs några besök här för att lära sig hitta och uppskatta stan.

På morgonen, efter en härlig frukost, så gick vi till Aquariumet som låg relativt nära vårt hotell.

Det var ett väldigt fint aquarium med mycket fina fiskar att titta på. Dessutom hade vi turen att se när dom matade uttrarna och fiskarna i det största aquariet.

Sen gick vi vidare mot Suria KLCC, parken, Petronas Tower slutligen till Pavilion, en gigantiskt shoppinggalleria för att äta lite sen lunch.

En trevlig dag blev det och vi har massor kvar här i stan att upptäcka till nästa besök.

Banyan Tree – Kuala Lumpur

Jag har hittat ett absolut nytt favorithotell… Så säger jag ofta nuförtiden men det här ÄR verkligen mitt nya ❤️

Det har allt, fantastisk service, underbar personal, spektakulära vyer över staden, suveräna rum och en toppenrestaurang och skybar. Jag har ingenting att klaga på egentligen, möjligtvis priset kanske.

Deras lobby ligger på 53:e våningen och har en underbar utsikt över stan. På samma våning ligger även deras ena bar, spa, gym och poolen.

Jag hade bokat en av deras sviter och det var definitivt ett bra val. Vad kan man klaga på när det gäller utsikten som man vaknar upp till…. Här kommer jag definitivt att bo igen.

HÖGT BETYG ❤️

Amaranth – Best Western

Efter några nätter i Jomtien så åkte vi upp till Bangkok för att dagen efter flyga vidare till Kuala Lumpur i Malaysia. Vi gjorde så att vi åkte upp till Bangkok redan dagen innan för att vi skulle slippa gå upp så tidigt på morgonen, ha ha.

Jag hade bokat om taxin dagen innan så det blev lite strul med det. Han hade även ändrat datumet för vår pick-up och inte bara tiden. Men han kom en timme efter vad som var bestämt från början så det var lugnt. Han var trevlig och det såg ut som han hade en helt sprillans ny Fortuner och körde hur bra som helst.

När vi hade 500 meter kvar till hotellet så var det en bil som körde in i oss. Vi skulle göra en u-turn och bilen före oss körde ut helt galet och den mötande bilen fick väja och det slutade med att han körde in i baken på oss. Ingen större fara men trist när det var så nära vårt hotell. Dessutom fick jag dåligt samvete och tänkte…. om jag ändå inte ändrat tid, om jag bara hade dubbelkollat bekräftelsen osv. Men en olycka är så lätt hänt och vi ska vara glada att det bara blev skråmor på bilarna.

Man ska vara rädd om det lilla liv vi har, man vet aldrig vad som sker. Nu gick det bra men……

Vi bodde på Amaranth Best Western, väldigt nära flygplatsen. Jag tror det är tredje gången vi bor här och vi har alltid varit nöjda. Bor man i deras Premierrum så har man även tillgång till deras lounge där dom bjuder på te, kaffe, juice, snittar och en massa bakverk. Det är väldigt lugnt och fridfullt här så det är ett perfekt ställe att sitta och läsa på.